Saturday, April 10, 2010

:: bersikaplah lembut terhadap wanita (isteri) ::


daripada hadis rasulullah SAW "Riqan bil qawaariir" (berhati-hatilah dengan botol). menurutnya qawaariir adalah bentuk jama' tidak berperaturan dari qaaruurah. erti lughawinya adalah botol atau kaca,sedangkan makna yang dimaksudkan adalah wanita atau isteri.

Rasulullah SAW menyerupakan hati wanita adalah seperti botol yakni mudah pecah,kerana emosi wanita adalah lebih kuat daripada akalnya. perintah ini ditujukan kepada kaum lelaki,maknanya:
"berlakulah lembut kepada isteri"


sebagaimana yang diperintahkan melalui firman Allah SWT
".... dan dia jadikan di antara kalian dengan kasih sayang........." (ar-rum:21)

dalam sebuah hadis disebutkan
"perlakulah kaum wanita dengan baik kerana sesungguhnya mereka adalah penolong yang dapat membantu kalian."

dalam hadis disebutkan, rasulullah SAW bersabda
"sebaik-baik kalian adalah orang yang paling baik kepada isterinya,dan aku adalah orang yang paling baik di antara kalian terhadap isterinya"

rumahtangga yang bahagia adalah rumah tangga yang dibangunkan di atas dasar cinta yang penuh dengan taqwa kepada Allah dan keredhaan-Nya.

"Maka apakah orang yang mendirikan bangunannya di atas dasar ketaqwaan kepada Allah dan keredhaan-Nya itu lebih baik ataukah orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh,lalu bangunan itu jatuh bersama-sama dia ke dalam neraka Jahannam? Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim." (at-taubah:109)

(la tahzan unit 254)

0 comments:

Post a Comment