Monday, November 8, 2010

:: trauma ::

Sy terfikir akan isu trauma.bagaimana sebenarnya trauma itu terjadi.pada sy,trauma biasanya terjadi kepada golongan perfectionist..apabila mereka tidak dapat menerima kenyataan akan kesilapan dan kekalahan mereka.biasanya mereka akan lebih rela melepaskan daripada mereka berusaha semula mencuba mendaki ke puncak..

Biasanya pada mereka yang trauma sering terjaga di tengah malam kerana bermimpi ngeri yang biasanya berkaitan dengan pengalaman hidup mereka.golongan ini lebih rela mengasingkan diri daripada dunia luar dan lama kelamaan takut dengan realiti yg mencengkam..namun sy belum mendapatkan info yg bertepatan mengenai isu ini.hanya sekadar pendapat.

Dan bagi golongan ini apa yg diperlukan hanya sokongan moral untuk mereka mencuba semula.atau mungkin lebih tepat ransang mereka untuk meluahkan perasaan hati dan berilah nasihat dan pandangan positif secara diplomasi.perlu juga disertai dengan sedikit fakta-fakta rohaniah dan ketuhanan untuk mereka berfikir kepada kebaikan dan mencari jalan untuk berubah.tetapi jangan sesekali membina semula tembok dan zon selesa bagi mereka..

Kadangkala mereka sedar,itu adalah salah dan mereka perlu bergerak pergi.namun tanpa sokongan insan sekeliling impian tidak mampu digapai..jalan kembali suram..

Bersama lah kita menolong mereka yg sebenarnya mampu bersinar dengan gemilang ini untuk terus beraksi.sekali jatuh bukan bermakna selamanya kita di bawah.insyaAllah.. Dengan usaha yang berterusan..kita mampu berjaya dan bahagia bersama-sama..

Sekian.renungkan...

-sy yang baru bangun tidur terus nak membebel..

0 comments:

Post a Comment