Monday, May 10, 2010

::Langkah pertama itu sukar::

pernahkah dalam hidup anda merasakan tiba-tiba anda tidak berdaya dan merasakan sangat tidak mahu meneruskan perjalanan yang telah dilalui.. anda bersembunyi di dalam semak.. mengintai setiap laluan yang ada dan manusia yang muncul di jalannya.mungkin semasa anda berjalan kaki anda telah digigit oleh anjing. atau kepala anda dilontar dengan batu sehingga berdarah.hatiterluka dan maruah tercalar.

saya pernah dan saya mengambil masa yang sanagat lama untuk memulakan semula langkah.. semangat yang ada bagai kototran yang diletakkan dynamo dan sabun attack. terus bersih dan kedegilan saya bagai ais yang mencair.. langkah saya bagai terkaku,, sekejap ke depan dan sekejap ke belakang.. macam takut-takut gitu.. saya takut untuk terus melangkah.. takut jalan yang disangka sanga tclear and smooth itu tiba-tiba mempunyai jurang yang sangat dalam atau bukit yang telalu tinggi untuk saya redah.. atau tiba-tiba lanun menyerang di pertengahan jalan..

aduhhh...semnagat.. kenapa engkau begini.. menghilang sehingga sukar untuk saya cari.. sehingga saya terpinga-pinga mencari ruang untuk bergerak.. bukankah bumi ini tuhan juga ciptakan unutk saya? jadi kenapa perlu langkah saya ini bagai dirantai??

jawapannya hanya satu... "tanpa keberanian impian takkan jadi nyata" berani kan diri kita menempuh segalanya.. dugaan dan rintangan itu bisalah kan.. sebab dengan dugaan dan rintangan itulah kita belajar mengenal dunia.. hidup tanpa masalah itu amat membosankan tapi janganlah kita menjadi penimbul masalah..

samaada dalam famili,perhubungan,pekerjaan dan alam belajar.. semua nya memerlukan kita bertindak matang dan bukan sekadar berlandas nafsu dan perasaan. ikut hati mati,ikut rasa binasa,ikut mata pasti kecewa.. bertindaklah menggunakan akal dan hati kecil kita.. bukan hati besar yang suka bercakap besar dan mencari alasan untuk menyedapkan hati sendiri. kadangkala kita perlu belajar menerima kenyataan bahawa apa yang tuhan beri itu adalah yang terbaik.oleh itu jalani dengan sesempurna yang mungkin.jangan menidakkan kenyataan dan hakikat kehidupan..

"..Almighty Allah..please grant me the serenity to accept the things i cannot change..the courage
to change the things i can..and..the wisdom to know the difference..ءامين.."

4 comments:

pengemisbisu said...

"LANGKAH PERTAMA ITU SUKAR..SUDAH MELANGKAH AMAT SUKAR..BERHENTI MELANGKAH TERLALU SUKAR"

tuantanah said...

@pengemisbisu...mencorak langkah pertama itu sukar... sudah melangkah akan jadi senang sebab kita akan belajar utk sesuaikan diri,,, tp utk berhenti melangkah itu teramat lah senang...

pengemisbisu said...

ikut situasi ny....p utk i..yg i ckp kat ats 2.

tuantanah said...

@pengemisbisu.. i get u! teruskan amie.. yakinlah itu yang terbaik!

Post a Comment